søndag 5. februar 2012

De eldre innlegg: Semesteroppgave beskrivelse osv. osv. osv.

Skrevet den 16.apr.2008  i den gamle powerbloggen

Hei ho! Her kommer en liten beskrivelse av min semesteroppgave (som vel egentlig skulle ha vært levert for en 25 minutter siden):

I min semesteroppgave har jeg planlagt å jobbe med 3d til dataspill. Det er dette jeg synes er morsomst og mest interessant med 3d i tillegg til at jeg føler det byr på mange utfordringer på alle plan. Det ferdige produktet mitt vil bli en slags prototype på et nivå i et dataspill med muligheter for interatktivitet. Jeg synes også 3d i spill er spennende fordi man har muligheten til å oppleve alle de små detaljene man legger inn i arbeidet. Man har muligheten til å se alt fra flere vinkler og virkelig fokusere på alle små detaljer enten de er i miljøet eller på en karakter.

Til 3d-arbeidet skal jeg hovedsaklig bruke Maya, men jeg har planlagt å bruke et par andre spesialiserte programmer til noen av jobbene (hovedsaklig Zbrush for sculpting og Unfold3d til UVmapping). Jeg skal få gjort unna programmeringsbiten og den slags med XNA i Microsoft Visual C# Express.

For denne oppgaven har jeg satt meg flere mål som jeg gjerne skulle ha oppfylt:
-Jobbe opp mot et budsjett i polycounten og å forholde meg relativt lowpoly på all modeller, men samtidig å jobbe med tekstur og shader for å holde detaljnivået høyt (har satt meg 10,000 tris som maksgrense på de relativt detaljerte modellene)
-Kunne få til et brukbart resultat med realtime-rendering og brukbar framerate
-Jobbe med animasjon til spill (da med tanke på character clips og denslags)
-Lage en grunnleggende motor med muligheten til å bevege en karakter i et miljø.
-Lage et par ferdige karakterer (karakterer med fungerende rigger, that is)

Jeg har også noen mindre mål som går på mer på teknikker og mindre tekniske oppgaver. Blant annet har jeg lyst til å eksprimentere med menneskelig anatomi ved å lage en karakter med fire armer. Jeg skal også prøve å forbedre meg innen teksturer i forhold til forskjellige materialer og å øke detaljnivået generelt. Ettersom produktet vil komme til å bli en prototype, så vil ikke historien spille det største rollen i prosjektet. Jeg skal likevel prøve å få fletta inn et ganske særegent uttrykk og antydning til progressjon i en slags historie om jeg får det til. Mesteparten er nå planlagt, så det vil kun skje små endringer i forbindelse med designet på ting.

Allerede har jeg jobbet mye med programmeringen og med karakterene for å kunne se om dette er et gjennomførbart prosjekt. Så langt virker det som om alt er på rett vei og at jeg skal kunne få fullført det hele. Mer oppdateringer kommer etterhvert som jeg møter på nye problemer (evt. ettersom jeg blir mer ferdig!)

------------------------------

Puh..!  Så var det gjort. Er forøvrig ferdig med rigging av en av modellene. Har jobba med med tekstur og alt, men det er nok fortsatt mer å gjøre!

previewmodel1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar