søndag 5. februar 2012

De eldre innlegg: Ferdig semesteroppgave!

Skrevet den 02.jun.2008  i den gamle powerbloggen

Jau! Nå er tiden ute, så da er det på tide å levere. Jeg kunne sikkert ha jobba med dette prosjektet i 2 år til uten å ha blitt ferdig, men jeg føler jo at jeg har fått fullført prosjektet (for ikke å snakke om at jeg har lært en haug om nesten alle ledd i prosessen) likevel.

Så....

Simons semesteroppgave 2008

Ja, min oppgave var å lage et dataspill fra scratch. Da måtte jeg skissere, finne ut ideer, modellere, teksturere, rigge, animere, eksportere, programmere og finjustere alt som skulle vises på skjermen i det ferdige produktet. Litt av meninga med dette prosjektet, var å bevise (for andre og for meg selv) at det å lage dataspill ikke krever en kjeller full av arbeidere som arbeider på et prosjekt i flere år. Idag har hele prosessen blitt såpass forenklet at man kan lage helt flotte dataspill i små grupper eller helt alene. Jeg har brukt grafikkmotoren XNA i mitt prosjekt. Denne motoren er et helt ypperlig utgangspunkt for å lage et spill (eller en spillmotor).

Edit: Kan forøvrig legge til at det jeg har fått gjort de siste 2 månedene er å lage to karakterer med teksturer og animasjoner, lage en intro-film (eller cutscene om du hvil!), lage environments og å programmere det slik at alt fungerer sammen.

Nå har jeg laget en "presentasjons-film" der jeg går inn på alt jeg har jobba med i denne 2 måneders perioden, men jeg har også en del andre bilder som passer mye bedre som bilder enn som film. Så jeg tenkte det sånn at jeg legger ut bilder her, skriver litt om hva og hvorfor osv osv osv, for så å poste flere bilder! Så for dere som ikke er så glade i å lese, skal jeg legge ut filmen så fort Adobe Premiere er ferdig med å rendre. Så da kan man se film istedet!

Forresten.. Jeg legger ikke ut alle bildene som blir vist i filmen her.. Det ville vært mye jobb for både meg og den uheldige leseren som må scrolle igjennom masse bilder man allerede har sett i filmen.

VIDEO HER (16mb)
http://www.nettkringkasting.no/~3ddesign/Simon/SemesteroppgaveLQ.mov

Kvaliteten er litt teit her, men om det skal bli pent må jeg nok oppimot 50mb.

Ninjaedit: For de ekstra modige (og de som tåler større filer)
http://www.dump.no/files/4be12ecb19c9/Semesteroppgave2.mov
(OBS! 35mb)

Bilder som angår min workflow! (eller arbeidsflyt, da!)



I dette bildet har jeg prøvd og gå igjennom, veldig grovt, alt jeg gjorde for å lage en karakter. Det burde være ganske selvforklarende (det starter forresten på "skissa" i høyre hjørne)



Mer eller mindre samme greia med dette bildet, men istedet for å forklare hvordan jeg lager karakter i 3d, går dette bildet mer ut på hvordan jeg bruker den karakteren i spillet (og integrerer den i programmeringa osv.)



Illustrerende bilde om hvordan programmeringa så ut.



Enda et illustrerende bilde!



Legger også ved et bilde av hvordan nivået jeg bruker ser ut. Dette var det mest velfungerende ut av et par andre.



Ja, så er det et bilde som kommer fra filmen. Det får gå! Wireframe av karakteren "Bubiju". Tror jeg har lagt ut noe lignende før. Dette er da screengrab fra viewporten i Maya med High Quality Rendering. Tror det skal være relativt likt resultatet i en spillmotor



Samme greia her, men det er en annen karakter!

Vel, ja. Så det var bildene. Minner igjen på at den filmen er hovedpresentasjonen, så for å få det fulle utbyttet burde man gå for den. Mhm.

Så ellers er jeg fornøyd med oppgaven. Jeg fikk ikke et ferdig spill, men med denne tidsfristen og ettersom jeg ikke har jobba på denne måten før, så føler jeg at jeg har kommet ganske lagt! Så selv om produktet ikke ble ferdig, så ble jeg ferdig med prosjektet!

Tenkte forøvrig å jobbe litt videre med deler av proskjetet for å kunne få utarbeida en brukbar spillmotor over sommerferien. Dette var et veldig morsomt prosjekt, så det hadde vært gøy å bruke det jeg har til å tilrettelegge mest mulig for fremtidige prosjekter.

Yeah... Blir forøvrig gøy å gå tilbake til Maya for litt god gammeldags modellering.. Mmmm...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar